Iniţiativa unor
parlamentari de a pune lacăt duminica pe uşa supermarketurilor dă o grea
lovitură uneia dintre cele mai puternice tradiţii româneşti post-decembriste.
Păi cum îşi mai poate petrece românul ”verde” duminica lasată liberă de la
Dumnezeu altfel decât vânturând fumul la grătarul de pe bloc sau plimbându-se
alene, cu toată familia strânsă cârd în jur, pe lungile culoare ale templelor
comerţului modern?
Familiile îşi fac
un adevărat ritual din plimbarea duminicală la Carrefour, Kaufland, Penny, Lidl
şi care or mai fi ele: tatăl este responsabil cu condusul căruciorului – că
doar de-aia are permis auto, chiar dacă luat din a patra încercare! – copilul
stă încălţat, în picioare, la prora căruciorului – cam pe unde oamenii normali aşează
telemeaua, ceafa de porc sau pâinea feliată – alternând între rolul lui
Leonardo DiCaprio din ”Titanic” şi cel al unui claxon blocat pe intermitent atunci
când se produc ambuteiaje pe culoarele principale – soţia gravitează precum un
satelit în jurul căruciorului familial transferând aferată cantităţi
industriale (”lasă, Gicule, că nu se
ştie, mâine poate se scumpeşte iar toate!”) de produse alimentare de pe
rafturi în lighioana argintie pe roţi, iar mama soacră e lăsată strategic
afară, să stea la coadă la mici, să mănînce şi gura lor ceva la ieşirea
victorioasă din strâmtorile caselor de marcat.
Într-o variantă
ceva mai trendy, personajele sunt un cocălar cu figură sictirită – care a avut
grijă să-şi lase bolidul chiar în faţa intrării în supermarket, pe una din
benzile de circulaţie şi cu blocarea corespunzătoare a altor trei amărâţi care şi-au
parcat maşinile regulamentar, ca nişte tâmpiţi corecţi ce sunt! – femeia din
dotare este o paraşută plină de ifose, care gustă cu un aer scârbit, la vitrina
cu servire asistată, din 10 feluri de brânză până să se hotărască să cumpere
100 de grame de caşcaval ”Rucăr”, iar copilul din dotare este un sugar gras şi
bălos care plânge de zor, storcindu-şi pampersul plin de rahat de partea
superioară a căruciorului – destinată, şi ea, tot produselor de tot felul, în
mare parte ingerabile – încearcând, fără succes, să muşte din mânerul
căruciorului.
Nu mai vorbim de
distribuţia din parcare: ţărănci care încearcă să-ţi vândă tocătoare de lemn
care se crapă la primele şniţele pe care îndrăzneşti să le baţi pe ele, puradei
desculţi care se oferă dezinteresaţi să-ţi ducă căruciorul înapoi în schimbul
monedei de 50 de bani, cerşetori mangă care se zgâiesc la tine până ţi se
opreşte ”Thuringer”-ul în gât sau ”voluntari” zeloşi care te urmăresc prin
toată parcarea ca să contribui la salvarea nu ştiu cărui copil suferind de o
boală obligatoriu terminala – ”vă dăm
chitanţă, domnu’!”; mersi, imprimantă am şi eu! - la care se adaugă numeroşii
şoferi de duminică, ce reuşesc, transpiraţi de emoţie, să-şi parcheze maşina din
numai opt mişcări, în aplauzele şi aprecierile ţâţâite ale întregii familii.
Cum să strici o
asemenea distracţie? Ce suflet de câine trebuie să ai ca să îţi treacă prin
minte o asemenea monstruozitate? Ce dacă dorinţa de a face nişte minime
cumpărături la supermarket duminca se transformă într-o adevarată corvoadă
pentru cineva pentru care socializarea înseamnă ceva mai mult decât ciocnitul
cărucioarelor printre rafturile supermarketurilor? Nu răpiţi românilor una din
puţinele distracţii care le-a mai rămas şi care îi face să se simtă cetăţeni
activi, membri ai unei comunităţi capitaliste şi voci responsabile
în marele cor occidentalo-consumist! Amin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu