Istoria are
prostul obicei să se repete.
Invazia,
colonizarea, migraţia (cum vreţi să-i spuneţi) ”refugiaţilor” din Orient (fie
el mijlociu sau mai îndepărtat) în Europa nu este altceva decât oglinda
întoarsă, peste aproape un mileniu (secolele XI – XIII), a cruciadelor pornite
de creştini în Orientul Apropiat. Care, tot prin oglindire şi tot la distanţă
de aproape un mileniu, îşi au originea în invaziile barbare de la finele
Antichităţii şi începutul Evului Mediu.
De fiecare dată,
entitatea care a pornit invazia a fost una mai slabă intelectual, dar mai întărită
spiritual de o religie simplistă şi vindicativă decât entitatea invadată. De
fiecare dată, rezultatul a fost dezastruos pentru invadat şi a dus, pe termen
scurt, la schimbări majore, politice, economice (însă nu şi spirituale); pe
termen lung, lucrurile s-au aşezat greu într-o matrice cât de cât funcţională,
care s-a perpetuat până în zilele noastre.
Triburile barbare
care au fărâmiţat Imperiile Romane de Apus şi de Răsărit nu aveau prea multe în
cap, dar credinţa în zeii lor războinici le-a sporit puterea cu care au pus
capăt unor civilizaţii decadente şi dezbinate spiritual, ducând, în final, la
formarea unităţilor statale din Europa. Aceiaşi zei războinici, însă, nu au
reuşit să înfrângă spiritul celor care, din ce în ce mai mulţi, îl venerau pe
Cristosul răstignit pe cruce cu doar câteva sute de ani înainte.
Creştinii plecaţi
în cruciade să elibereze Sfântul Mormânt nu erau cine ştie ce mobilaţi
intelectual în comparaţie cu fineţurile la care ajunsese civilizaţia arabă, dar
împinşi de la spate (uneori la propriu) de o biserică inchizitorială au făcut măcel
printre ”păgâni”. După ce fiecare şi-au numărat morţii, spiritele s-au mai
potolit, iar efectele finale au fost în principal de natură economică, prin
legarea comercială a Apusului de Orient, dar şi de influenţare reciprocă între
cele două sfere geo-politice. Dar crucea de pe steagurile cruciaţilor nu a dus
la creştinarea invadaţilor, aceştia prosternându-se, mai departe şi cu şi mai
multă ardoare, lui Mahomed.
La fel, astăzi,
Europa, civilizată şi într-o continuă laicizare, se confruntă cu invazia
paşnică deocamdată, dar insidioasă a ”refugiaţilor” musulmani din Siria &
Co., în mod evident mult mai rudimentari, dar, la fel de evident, mult mai
animaţi spiritual de o religie care nu dă doi bani pe toleranţă.
Ce va urma, luând
în seamă modelele anterioare? Ca şi consecinţe politice, destrămarea Uniunii
Europene (spaţiul Schengen deja nu mai există), dispariţia euro şi revenirea la
monede naţionale, izolarea unor state care oricum prezentau tendinţe centrifuge
sau sunt avantajate geografic şi fărâmiţarea unor ţări în regiuni mai solide
etnic/religios şi, ca atare, mai uşor de protejat. Pe plan economic se poate
estima o creştere a producţiei şi a comerţului dată de creşterea numărului de
consumatori şi a veniturilor acestora. Pe plan spiritual, dacă Biserica îşi
joacă bine cartea, se va putea aştepta de un mai mare ataşament faţă de creştinism,
în contrapondere la din ce în ce mai multele moschei ce-şi vor înălţa
minaretele în landurile federale sau în prefecturile franceze.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu