8 din cele 12
clipuri publicitare văzute, la calup, ieri seară pe un post de filme erau la
medicamente. Antigripo-răceală-guturai multe, dar şi împotriva balonării sau a
altor măscări puse pe seama sistemului digestiv. C-aşa-i românul, varianta
farmaceutică – ediţia de iarnă!
M-am bucurat că
s-a dat legea aia cu interzicerea reclamei la medicamente şi m-am întristat că
a întors-o Iohannis pentru reexaminare. Nu pentru că aseară calupul de
publicitate ar fi fost fost redus, poate, la o treime şi, astfel, nu aş mai fi
uitat ce film urmăream înainte de apariţia genericului de ”publicitate”. Ci
pentru că eu consider că unele din reclamele ăstea sunt de-a dreptul criminale,
sau cel puţin iresponsabile.
Este, de exemplu,
una care îţi recomandă, atunci când ai transpiraţii bruşte, respiri greu şi ai
dureri în piept să iei Extravalerianic, făcut de Biofarm. Păi ăstea sunt
simptomele infarctului, cretinilor! - şi voi, în loc să le spuneţi oamenilor să
sune imediat la 112 sau să se ceară duşi de urgenţă la spital, îi puneţi să ia
pastila voastră care ”induce rapid o
stare de calm asupra sistemului cardiovascular”! Probabil definitiv!
Şi rămân tot la
medicamentul ăsta: este
făcut din Isovalerat de Mentil în Mentol, soluţie de 100 mg. Dar stai! (cum
zice la Teleshopping) - exact aceeaşi
substanţă activă (IMM) în exact aceeaşi concentraţie (100 mg) se regăseşte şi în
pastila de Nervocalmin, tot a celor de la Biofarm, destinată ”reducerii stărilor de nervozitate şi
irascibilitate”.
Aştept
următoarea pastilă de la Biofarm, identică cu cele două de mai-nainte (numai să
nu uite să îi schimbe culoarea!) destinată afecţiunilor vaginale... sau
tonifierii unghiilor.... sau îmbunătăţirii auzului...
Iar apropo de
asta mi-am adus aminte că am citit că anul trecut o instanţă din Australia a sancţionat
firma Reckitt Benckiser pentru comercializarea unor sortimente ”diferite” de
Nurofen - destinate, unele, durerilor menstruale, altele - celor de cap, altele - celor de spate -
toate acestea fiind de fapt aceeaşi pastilă cu aceeaşi concentraţie de
substanţă activă. Dar asta e
la ei, acolo, la antipod, nu la noi.
O altă reclamă la
fel de inconştientă mi se pare a fi cea la medicamentul Fortifikat Forte, al
celor de la Terapia (în mod ciudat pentru vremurile ăstea, Terapia Cluj Napoca nu are un nici un site propriu, de pe www.terapia.ro fiind dirijat fără prea multe discuţii pe site-ul Sun Pharma, a cărui subsidiară este!). Reclama prezintă un tip obosit, îmbătrânit, cu ochii
umflaţi, cu un ten într-o culoare ”care nu există în natură” (vorba unui
prieten de-al meu), care ia pastila asta şi, brusc, întinereşte la vârsta
reală. Problema e că mai toate simptomele prezentate aici descriu nu oboseli
ale ficatului – la care poate fosfolipidele esenţiale (de fapt e lecitină) din
Fortifikat Forte ar ajuta – ci de-a dreptul afecţiuni severe ale lui, colege de
bancă cu ciroza şi hepatita! Adică situaţii în care, pe de o parte, trebuie să
te duci la medic, iar, pe de alta, să îţi schimbi stilul de viaţă. Nu să crezi
orbeşte într-o reclamă tv cu o pastilă care construieşte un castel animat peste
ficatul tău.
Cât priveşte
lecitina din Fortifikat Forte, ea se găseşte bine-mersi şi în alte zeci de suplimente
alimentare sau, şi mai direct, în soia, gălbenuş de ou, drojdie de bere,
cereale, legume, peşte sau germeni de grâu.
Oricum, mai toate
reclamele la medicamente – şi cele povestite mai sus, şi altele (Digenzym – ”Te
simţi uşor după o masă grea”, Triferment – ”Poftă mare fără balonare” etc.) –
păcătuiesc prin inducerea ideii că poţi să-ţi baţi joc de corpul tău cât vrei, atât timp cât iei pastila X care rezolvă miraculos şi pe loc boala pe care tu singur ţi-ai produs-o. Dacă vrei să te vindeci cu adevărat, du-te la un doctor,
schimbă-ţi stilul de viaţă (nu mai băga în tine ca porcul, dormi atunci când se
doarme şi stai treaz în rând cu restul lumii etc.) şi renunţă la a mai înghiţi toate prostiile
pe care le vezi la televizor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu