Mult timp
petrecut pe internet nu reprezintă în mod necesar un simptom al unor probleme
pe care copilul le-ar avea legate de utilizarea internetului. Aceasta este una
dintre concluziile noului raport EU Kids Online legat de utilizarea excesivă a
internetului în rândul copiilor de 11-16 ani. Rezultatele arată că majoritatea
adolescenţilor au control asupra felului în care utilizează internetul; cei
care sunt predispuşi la utilizare în exces şi vulnerabili la consecinţe
negative sunt cei mai în vârstă, cei cu probleme emoţionale şi cei pe care îi
caracterizează 'căutarea de senzaţii'.
Internetul a
devenit parte integrantă a vieţii copiilor şi tinerilor. În România, 70% dintre
copii folosesc internetul zilnic. Timpul crescut pe care adolescenţii îl petrec
online dă în mod firesc naştere la întrebări legate de gradul de control pe
care ei îl exercită asupra utilizării internetului. Ancheta EU Kids Online a
întrebat copiii cu vârsta între 11 şi 16 ani cât de des manifestă semne de
utilizare excesivă, cum ar fi lipsa somnului sau neglijarea nutriţiei,
neglijarea temelor sau a prietenilor din cauza timpului petrecut online. În
plus, i-a întrebat despre încercarea nereuşită de a reduce timpul petrecut
online.
1% dintre copiii
europeni sunt expuşi riscului de utilizare excesivă a internetului
Datele EU Kids
Online sugerează că doar 1% dintre copiii europeni manifestă 5 din cei 5 factori
legaţi de utilizare excesivă, deci sunt în situaţie de risc de utilizare
patologică. Copiii care declară că au manifestat mai multe simptome de
utilizare în exces sunt cei care se confruntă şi cu o serie de probleme
psihologice şi emoţionale, care le afectează comportamentul atât online cât şi
offline.
Procentul
copiilor care au răspuns pozitiv la cel puţin unul dintre itemii legaţi de
utilizare excesivă variază de la 17% în Italia la 49% în Estonia. In România,
acesta este de 30%. Raportul arată că tinerii declară ca cel mai frecvent
simptom „navigarea fără scop” (când nu sunt interesaţi în fapt de nimic); 42 % au
experimentat acest fenomen. Copiii au raportat cel mai puţin auto-privarea de
somn sau mâncare din cauza internetului– doar 17%.
Dr. Monica
Barbovschi, cercetător asociat al Institutului de Sociologie al Academiei
Române, detaliază: „Adolescenţii români sunt aproape de media europeană în
privinţa comportamentelor de utilizare excesivă. Un aspect interesant ar fi că
ei declară în mai mare măsură că au încercat fără succes să reducă timpul
petrecut online”.
Utilizare
excesivă şi „dependenţă de internet”: ce ar trebui să facă părinţii?
În privinţa
prevenirii utilizării excesive, cercetătorii EU Kids Online recomandă ca
părinţii să fie implicaţi în activităţile online ale copiilor lor prin oferirea
de sprijin şi discuţii, în mod special atunci când copilul a fost deranjat de
ceva pe internet. Când aspectele
neplăcute sunt discutate direct, este mult mai probabil ca timpul petrecut
online să fie folositor pentru dezvoltarea unor competenţe digitale şi a unor
obiceiuri de utilizare pozitivă a internetului, pe măsură ce copiii cresc.
• Rezultatele EU
Kids Online sugerează că strategiile de protecţie a copiilor ar trebui să
înceapă offline şi la o vârstă mică, observând manifestarea unor caracteristici psihologice, cum ar fi
„căutarea de senzaţii” sau probleme emoţionale.
• Este important
de remarcat că restricţionarea timpului petrecut de copii pe internet nu este
cea mai potrivită metodă de combatere a utilizării excesive şi a dependenţei,
această strategie ignorând cauzele comportamentelor respective.
• În cazul în care
un copil manifestă utilizare excesivă a internetului (care este măsurată de
obicei prin manifestarea tuturor simptomelor enunţate mai sus), recomandarea
noastră pentru părinţi este de a solicita ajutorul unor persoane competente,
cum ar fi un psiholog clinician sau un consilier şcolar sau pe probleme
educaţionale, care pot oferi ajutor în identificarea şi rezolvarea problemelor
din viaţa de zi cu zi a copilului (dependenţa de internet fiind o astfel de
problemă).
Pentru mai multe
informaţii:
Raportul “Utilizarea excesivă a internetului de către copiii europeni” analizează
riscul utilizării excesive la nivel european şi diferenţele naţionale. Studiul
utilizează un eşantion de 19.834 de copii în grupa de vârstă 11-16 ani din 25 de
ţări europene, copii care prezintă unul sau mai multe comportamente de
utilizare în exces.
Pentru raportul complet, Utilizarea excesivă a internetului de către
copiii europeni de David Smahel, Ellen Helsper, Lelia Green,
Veronika Kalmus, Lukas Blinka şi Kjartan Ólafsson, accesaţi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu