miercuri, 27 noiembrie 2013

Taxa de autostradă - salt în timp (2017)

Am avut şansa să merg, cu maşina, prin câteva ţări de prin Europa. Şi am văzut, cu ocazia asta, că taxa de drumuri este diferită de la o ţară la alta, dar încadrabilă într-una din cele două categorii: fie se plăteşte o taxă generală pentru utilizarea tuturor drumurilor din ţara respectivă (cum e cazul României, dar şi al Bulgariei sau al Ungariei), fie se plăteşte doar la utilizarea reţelei de autostrăzi (cum este cazul Serbiei sau cel al Austriei) – mă opresc cu exemplele în arealul ăsta că n-are rost să merg mai departe.

Din 2017, se pare, România iar va fi ‘a mai cu moţ din zonă, aici urmând să se plătească atât rovigneta pentru utilizarea întregii reţele de drumuri, dar şi o taxă pentru autostrada Piteşti – Constanţa. A fost stabilită şi valoarea ei: 3 euro/100 km. Şi atunci am început (inginer de formaţie fiind) să fac nişte socoteli.

Vasăzică, plec în frumoasa şi fierbintea vară a lui 2017 din Râmnicu Vâlcea, cu auto personal, spre minunatul nostru litoral de la  Marea Neagră, iar de la Piteşti mă înscriu pe autostrăzile A1 – A2 ca să nu i se facă rău pruncului în maşină şi să ajung mai repede. Ceea ce mă costă aşa:

- Pentru distanţa distanţa Piteşti – Constanţa: 350 km: taxă de autostradă: 3 euro x 3,5 (sute de kilometri) = 10,5 euro = (hai să fim nejustificat de optimişti şi să calculăm euro la cât e el acum: aprox. 4,5 lei) 47,25 lei.

- Dar stai!, cum zice la teleshopping, că mai trebuie să adăugam şi taxa de pod la Cernavodă, adică 13 lei (să fim la fel de nejustificat de optimişti şi să presupunem că nici asta n-o să crească până în 2017 – aiurea!).

- Evident, am rovigneta plătită, să zicem, pe o săptămână, adică am dat 13,5 lei (echivalentul a 3 euro); asta înseamnă că în ziua în care am mers la mare, am plătit 1,92 lei taxă de drumuri.

- Dar mai stai o dată! Pentru distanţa de aproximativ 400 de kilometri dintre Râmnicu Vâlcea şi Constanţa eu consum (haide să luăm consumul standard model HG de 7,5 l/100 km) 30 l de motorină, la care mult iubitul nostru Guvern a adăugat acum trei ani (adică în 2014) o acciză suplimentară, tot pentru drumuri, de 3 eurocenţi/l; deci mai plătesc, tot pentru infrastructură, 90 eurocenţi, respectiv 4,05 lei.

Gata? OK, atunci hai să adunăm: 47,25 (taxa de autostradă) + 13 lei (taxă la podul Cernavodă) + 1,92 lei (rovigneta pentru ziua în care am făcut nefericita alegere de a merge pe drumurile patriei) + 4,05 (acciza suplimentară la combustibil pentru drumuri) = 66,22 lei. Respectiv cheltuieli suplimentare consumului de carburant ca să ajung de la Râmnicu Vâlcea la mare. Iar dacă vreau să mă mai şi întorc, mă costă 132,44 lei. Doar taxele, fără combustibil! 

Este evident că nimeni din Guvern nu pare să se sinchisească de semnificaţia sintagmei ”dublă impozitare” (sau triplă?). Şi la fel de evident este că din 2017, autostrăzile patriei s-ar putea să arate cam ca în fotografia de mai jos: frumos aranjate, marcate, cu refugii, wc-uri şi ieşiri luminate ”a giorno”, dar goale... Iar eu voi merge la mare fie pe bătrânele DN7 – DN 2 – DN 2A, fie voi lua trenul, pentru că un bilet la clasa I la un Regio direct mă va costa mai puţin decât taxele, parataxele şi accizele mamii lor de nenorociţi!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu