marți, 26 ianuarie 2016

De ce sunt pentru interzicerea reclamelor la medicamente

8 din cele 12 clipuri publicitare văzute, la calup, ieri seară pe un post de filme erau la medicamente. Antigripo-răceală-guturai multe, dar şi împotriva balonării sau a altor măscări puse pe seama sistemului digestiv. C-aşa-i românul, varianta farmaceutică – ediţia de iarnă!

M-am bucurat că s-a dat legea aia cu interzicerea reclamei la medicamente şi m-am întristat că a întors-o Iohannis pentru reexaminare. Nu pentru că aseară calupul de publicitate ar fi fost fost redus, poate, la o treime şi, astfel, nu aş mai fi uitat ce film urmăream înainte de apariţia genericului de ”publicitate”. Ci pentru că eu consider că unele din reclamele ăstea sunt de-a dreptul criminale, sau cel puţin iresponsabile.

Este, de exemplu, una care îţi recomandă, atunci când ai transpiraţii bruşte, respiri greu şi ai dureri în piept să iei Extravalerianic, făcut de Biofarm. Păi ăstea sunt simptomele infarctului, cretinilor! - şi voi, în loc să le spuneţi oamenilor să sune imediat la 112 sau să se ceară duşi de urgenţă la spital, îi puneţi să ia pastila voastră care ”induce rapid o stare de calm asupra sistemului cardiovascular”! Probabil definitiv!

Şi rămân tot la medicamentul ăsta: este făcut din Isovalerat de Mentil în Mentol, soluţie de 100 mg. Dar stai! (cum zice la Teleshopping) -  exact aceeaşi substanţă activă (IMM) în exact aceeaşi concentraţie (100 mg) se regăseşte şi în pastila de Nervocalmin, tot a celor de la Biofarm, destinată ”reducerii stărilor de nervozitate şi irascibilitate”.

Aştept următoarea pastilă de la Biofarm, identică cu cele două de mai-nainte (numai să nu uite să îi schimbe culoarea!) destinată afecţiunilor vaginale... sau tonifierii unghiilor.... sau îmbunătăţirii auzului...

Iar apropo de asta mi-am adus aminte că am citit că anul trecut o instanţă din Australia a sancţionat firma Reckitt Benckiser pentru comercializarea unor sortimente ”diferite” de Nurofen - destinate, unele, durerilor menstruale, altele - celor de cap, altele - celor de spate - toate acestea fiind de fapt aceeaşi pastilă cu aceeaşi concentraţie de substanţă activă. Dar asta e la ei, acolo, la antipod, nu la noi.

O altă reclamă la fel de inconştientă mi se pare a fi cea la medicamentul Fortifikat Forte, al celor de la Terapia (în mod ciudat pentru vremurile ăstea, Terapia Cluj Napoca nu are un nici un site propriu, de pe www.terapia.ro fiind dirijat fără prea multe discuţii pe site-ul Sun Pharma, a cărui subsidiară este!). Reclama prezintă un tip obosit, îmbătrânit, cu ochii umflaţi, cu un ten într-o culoare ”care nu există în natură” (vorba unui prieten de-al meu), care ia pastila asta şi, brusc, întinereşte la vârsta reală. Problema e că mai toate simptomele prezentate aici descriu nu oboseli ale ficatului – la care poate fosfolipidele esenţiale (de fapt e lecitină) din Fortifikat Forte ar ajuta – ci de-a dreptul afecţiuni severe ale lui, colege de bancă cu ciroza şi hepatita! Adică situaţii în care, pe de o parte, trebuie să te duci la medic, iar, pe de alta, să îţi schimbi stilul de viaţă. Nu să crezi orbeşte într-o reclamă tv cu o pastilă care construieşte un castel animat peste ficatul tău.

Cât priveşte lecitina din Fortifikat Forte, ea se găseşte bine-mersi şi în alte zeci de suplimente alimentare sau, şi mai direct, în soia, gălbenuş de ou, drojdie de bere, cereale, legume, peşte sau germeni de grâu.

Oricum, mai toate reclamele la medicamente – şi cele povestite mai sus, şi altele (Digenzym – ”Te simţi uşor după o masă grea”, Triferment – ”Poftă mare fără balonare” etc.) – păcătuiesc prin inducerea ideii că poţi să-ţi baţi joc de corpul tău cât vrei, atât timp cât iei pastila X care rezolvă miraculos şi pe loc boala pe care tu singur ţi-ai produs-o. Dacă vrei să te vindeci cu adevărat, du-te la un doctor, schimbă-ţi stilul de viaţă (nu mai băga în tine ca porcul, dormi atunci când se doarme şi stai treaz în rând cu restul lumii etc.) şi renunţă la a mai înghiţi toate prostiile pe care le vezi la televizor.

Şi nu mă refer doar la medicamente!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu