vineri, 28 septembrie 2012

Tristeţea unor reclame

Sunt reclame care, departe de a te îndemna să cumperi ceva, te fac chiar să te fereşti să faci parte din categoria celor ce folosesc anumite produse sau servicii. Iar unele din ele, drept bonus, sunt de natură a-mi transmite o tristeţe – cum ar zice Topârceanu – iremediabilă.

Într-un top al acestui tip de promovare conduce cred, destul de detaşat, setul de reclame de la Leroy Merlin. Tipul care-şi trimite singur, la poştă, o scrisoare recomandată, pentru ca să-i intre şi lui cineva în casă – poştaşul, adică – astfel încât să se laude cu mobilarea camerei care l-a costat ”puţin, foarte puţin”, e de-o tristeţe de-a dreptul sfâşâietoare. Şi tot cam la fel e şi reclama cu un alt client al aceloraşi produse Leroy Merlin care, atunci când colegii de serviciu se laudă cu copiii sau nepoţii, el se laudă cu amenajarea balconului, pe care a şi pus-o wallpaper pe monitorul computerului. Replica ironică a unui coleg – ”să-ţi trăiască!” – poate figura cu succes în categoria unor exemple reuşite de anti-reclamă.

Tot tristeţe îmi inspiră şi seria de reclame la detergentul de vase Fairy cu familia Petrescu... în special spotul în care naratorul spune ”tata ştia că detergentul Fairy e cel mai bun” (citat aproximativ). Sincer, la ideea că cea mai importantă amintire despre taică-meu (mai ales că abordarea temporală dă de înţeles că se cam vorbeşte despre un mort) ar fi despre cum spăla el vasele cu Fairy, mie mi se întoarce stomacul pe dos şi mă podideşte plânsul.

În fine, trecând la radio, campioane sunt spoturile la Lidl (regret că trebuie să spun asta pentru că multe din produsele de-acolo chiar îmi plac: iaurtul grecesc de la Pilos, dulciurile nemţeşti sau promoţiile exotice), în care o gospodină nevorbită rău pălăvrăgeşte uimindu-se pe nişte acute deranjante auzului de cât de mici sunt preţurile în supemarket. Imaginea unei casnice mai în vârstă - în capot roz de molton şi cu părul prins în bigudiuri pe sub un batic scămoşat - care pândeşte prin vizorul de la uşă venirea poştaşului cu care să se minuneze împreună de preţurile de la Lidl degajă o jale incomensurabilă, dar deloc îndemnătoare la cumpărături.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu