duminică, 5 august 2012

Susţinătorii olimpicilor români

De 10 zile încoace, am un motiv în plus (faţă de cele foarte puţine de dinainte) de a deschide televizorul: Olimpiada de la Londra. O urmăresc de câte ori am ocazia: fără calcule, fără informaţii de background, fără patima fanului. Spectacolul pur al multitudinii de sporturi mă încântă, mă fascinează, mă linişteşte. Pe Eurosport, sau pe tevereuri, bucuria e aceeaşi, dublată – de cele mai multe ori – şi de comentarii bune, pertinente, nepărtinitoare – îmi cer scuze, domnule Ţopescu! – profesioniste.

La tevereuri (ca, de altfel, şi la celelalte televiziuni româneşti) m-a surprins însă ceva în plus, şi nu plăcut, de data asta: mulţimea spoturilor publicitare la diverse firme care se intitulează, în final, într-o formulă sau alta, ”mândri susţinători ai olimpicilor români”. Procter & Gamble, Dedeman, GDF Suez, Catena, Gerovital, Tarom şi mulţi alţii se revendică, mai nou, de la performanţele românilor care dau tot ce pot în diversele arene londoneze (notă: căutând pe Google după ”susţinători ai olimpicilor români” pentru a găsi lista cât mai completă a acestora, rezultatele căutării erau pline de ”Băsescu”, ”referendum”, ”la vot” şi altele asemenea... e înfiorător cât de mult ne-a putut tâmpi referendumul ăsta!). Gestul lor – de a sprijini, într-o formă sau alta, lotul olimpic – e, fără îndoială, lăudabil. Nu ştiu cum au făcut-o efectiv: poate au oferit pasta de dinţi cu care să se spele sportivii, poate au plătit sucurile sau deodorantele, poate au făcut cinste cu teneşii de antrenament... puţin importă. Dar nu mă pot opri să nu mă întreb unde naiba a fost toată gaşca asta de susţinători înainte de începe olimpiada? Mi-am adus aminte de ştirea aceea în care o sportivă româncă de top voia să-şi vândă medaliile strânse în ultimii ani ca să poată cumpăra un microbuz parcă pentru clubul la care activa, ca să poată participa la diversele competiţii din ţară şi din afară. Mi-am mai adus aminte şi de preponderenţa dictatorială a fotbalului în toate – dar absolut toate! – buletinele de ştiri sportive, în timp ce performanţele (europene, mondiale) din celelalte sporturi – sporturi care fac acum prime-time-urile veştilor din Albion – erau expediate într-o notă la final, ilustrată cu imagini preluate de pe Yotube; unde erau atunci sponsorii ăştia, ca să promoveze cum se cuvine efortul sportivilor români?

O dată la patru ani, sportivii români (gimnaşti, atleţi, scrimeri, înotători şi atâţia alţii) devin ”fetele noastre” şi ”băieţii noştri”, eventual cu o lacrimă patriotardă strivită în colţul pleoapelor: se vorbeşte de ei peste tot şi se speră fie la o creştere a vânzărilor, fie la o consolidare sau spălare a imaginii pe piaţă (acea politică de responsabilitate socială a companiilor, o chestie care, de altminteri, îmi provoacă o greaţă la fel de responsabilă; dar despre asta, altădata). În rest, între olimpiade, nu-i mai bagă nimeni în seamă, nu mai sunt importanţi şi nu mai valorează nici cât o coajă de sămânţă scuipată printre dinţi de vreun fotbalist din liga secundă.

Mă opresc aici: Sandra Izbaşa tocmai a câştigat aurul la sărituri. Restul – cum zicea, apropo tot de englezi, şi Shakespeare – e tăcere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu