Masă mare în
curtea de alături: vecini, foşti colegi de serviciu de la CPL-ul din cartier,
şi el răposat de ani de zile mulţumită capitalistului sălbatic Viorel Cataramă,
rude şi prieteni de-ai fetei – tanti Puşa - şi de-ai nepoţilor. În urmă cu doar
o oară, toţi plângeau la marginea mormântului din Cimitirul Sfântul Ion,
cântând ”veşnica pomenire”; acum, la masă, se aud vorbe mai uşurate şi, din
cînd în când, câte un râs, chiar dacă mai nervos, dar râs. Feţele se mai
luminează, locul durerii fiind luat, puţin câte puţin, doar de oboseala
ultimelor două săptămâni de boală ale răposatului şi a nopţilor de priveghere
de după săvârşirea sa.
Ritualul de
înmormântare la ortodocşi – obiceiurile, privegherile, pregătitul pachetelor,
gătitul mâncării pentru pomană, nemaivorbind de slujbele religioase – are un
rol terapeutic: în oboseala cumplită care te cuprinde după ce-l îndeplineşti pe
tot nu mai ai timp să-ţi mai aduci aminte de pierderea celui drag, urmând să te
trezeşti, când toate s-au încheiat, ca după o anestezie. Dar râsul?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu