joi, 14 iunie 2012

De-ale alegerilor

Am făcut parte în perioada premergătoare alegerilor şi pe durata desfăşurării lor din Secretariatul Tehnic de pe lângă Biroul Electoral de Circumscripţie Râmnicu Vâlcea: o denumire mult prea pompoasă pentru diferite activităţi care mai de care mai elevate printre care căratul a zeci de saci cu voturi la distribuirea lor către secţiile de votare, căratul aceloraşi saci la finalul votării, împărţitul pachetelor cu sandvişuri la birourile secţiilor de votare şi altele asemenea. În oboseala, covârşitoare la un moment dat (am stat – vorba vine - treaz de duminică dimineaţa, de la ora 6, până luni la amiază, la ora 13.00), am reţinut totuşi câteva momente amuzante, sarea şi piperul acestui scrutin.

Ziua votării. Împărţeam pachetele cu mâncare la o şcoală din oraş care găzduia mai multe secţii electorale. De la una din ele, după ce discut cu preşedinta biroului electoral al secţiei şi îmi semnează tabelul de distribuţie al pachetelor (un sendviş + o sticlă de apă plată + două pliculeţe de cafea instant & zahăr + o eugenie), plec însoţit de doi bărbaţi, membri ai biroului, către maşina din faţa şcolii, ca să le dau mâncarea. Coborând pe scări de la cel de-al doilea etaj al şcolii, unde funcţiona secţia de votare, unul dintre bărbaţi este abordat de o femeie: ”Unde pleci?” (ton oţărât, de precupeaţă care îşi găseşte locul din piaţă ocupat de altcineva). ”Păi, merg să iau pachetele cu mâncare”, răspunde bărbatul pe un ton spăşit. ”Şi de ce pleci tu?”, întreabă femeia, cu câteva note în plus. ”Păi, răspunde bărbatul la fel de şovăitor, m-a trimis doamna preşedintă pe mine şi pe colegul, că suntem singurii bărbaţi din secţie, să aducem...” ”Ţi-am spus să nu te mişti din secţie!”, îl întrerupe nervoasă femeia. ”Ţi-am spus?” ”Da, zice bărbatul, dar...” Pierd, la un moment dat, firul discuţiei în gălăgia celor veniţi să voteze. Ajuns la maşină, îi dau bărbatului care mă însoţise tot drumul şase (din cele 11) pachete; imediat ce pleacă, în locul celui de-al doilea bărbat, cel atât de dojenit pe scări, apare femeia, cea atât de dojenitoare. ”Am venit să iau pachetele”, îmi zice. ”Poftiţi, aveţi aici cinci pachete”, şi îi dau restul aferent secţiei respective. ”Păi de ce cinci?”, se oţărăşte iar doamna, de data asta la mine, ”că sunt 9 secţia de votare!” ”Doamnă, îi răspund, de fapt sunt 11 membri cu totul în secţie, iar celelalte pachete sunt la domnul cu care am coborât. Dar de ce sunteţi aşa de supărăcioasă?”, o întreb, zâmbind totuşi. ”Nu suntem, dom’le, supărăcioşi, suntem vigilenţi!” ”Şi de la ce partid, doamnă, sunteţi aşa de vigilenţi?” ”De la P...”, îmi răspunde, ”să mă votezi ca să ies consilier, da?” ”Da doamnă”, îi răspund, după care îmi strâng hârtiile, mă urc în maşina firmei de catering cu care făceam distribuţia şi plec la alte secţii de votare. Dacă mai aveam aveam ceva dubii cu ce partid să votez lista de consilieri locali, acum mă lămurisem: ştiam exact cu ce partid nu aveam să votez.

Noaptea de duminică spre luni, aşteptând ca secţiile de votare să încheie număratul voturilor şi să se prezinte pentru predarea materialelor. Conform regulii stabilite de BEM (Biroul Electoral Municipal), în zona de depozitare intrau doar preşedinţii secţiilor de votare şi/sau locţiitorii acestora, tot ei mergând mai departe la BEM pentru verificarea şi înregistrarea proceselor verbale de consemnare a rezultatelor votului. Soseşte o maşină cu vreo patru persoane: le comunic ce trebuie să facă şi în ce ordine şi, de asemenea, cine trebuie să meargă mai departe. Unul din membrii secţiei, reprezentant al unui partid politic – un bărbat tânăr, înalt - este nedumerit: ”Dar eu trebuie să intru!”. Îi răspund că nu noi, cei din Secretariatul Tehnic, facem regulile, ci cei de la BEM: să vorbească cu ei. Nu pare deloc fericit cu această explicaţie, aşa că se retrage câţiva metri mai încolo şi începe să vorbească la telefon. În liniştea nopţii, aud – fără să vreau – câteva replici: ”Nu mi se permite accesul în incintă... aştept instrucţiuni despre cum să procedez în continuare... am înţeles, voi proceda întocmai... vă rog să-mi daţi permisiunea să părăsesc zona”; iar, după câteva minute, trecând pe lângă mine, îl aud ”raportând” plin de el, cu un ton serios, în acelaşi telefon: ”misiune îndeplinită!” Ce ”Matrix”, domle? Ce ”Mission Impossible”? Ce ”Expendables”? Băiatul ăsta îi avea pe toţi la degetul cel mic. Îmi imaginez că pe toata durata votării – adică începând de la ora 7 dimineaţa şi până la sosirea la BEM – a abordat acelaşi aer marţial, de membru al unei trupe de comando, hotărât să apere cu preţul vieţii integritatea votului (sau, mai degrabă, a partidului care l-a delegat acolo). Iniţial mi-a venit să râd, dar apoi mi-a dispărut orice umbră de veselie.

Adi, unul din colegii din Secretariatul Tehnic, şi-a făcut ”încălzirea” în vederea distribuirii sacilor cu voturi reuşind să dea jos o minge înţepenită de luni bune în structura de susţinere a acoperişului sălii de sport care ne-a găzduit ”operaţiunile”. Pentru că s-a mişcat al naibii de repede, n-am apucat să-l filmez, ci doar să-i fac câteva fotografii în timpul acţiunii. Mingea a fost donată, ulterior, elevilor care foloseau sala de sport.

Votul la locale, din perspectiva cuantificabilă a materialelor folosite (RIP pentru copacii tăiaţi): 
înainte
după

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu